Sledujte nás aj na

Keď sa človek začne zaujímať o Bitcoin a kryptomeny ako také, natrafí na veľa nových termínov a názvov z tejto oblasti. Medzi prvé určite patrí aj termín „White paper“, ktorý vznikol spolu s Bitcoinom a napísal ho Satoshi Nakamoto. V tomto dokumente je zhrnutý celý princíp a technológia na ktorej je blockchain a Bitcoin postavený.

Takto v skratke to chápe asi väčšina ľudí. White paper je však omnoho viac a nie nadarmo sa všade odporúča, aby si ľudia pred investovaním do hocijakej meny či projektu, prečítali práve tento dokument. White paper je totižto celkový biznis plán firmy, ktorá dané ICO (Initial Coin Offering) vytvára a ponúka.

Ako rozoznať dobré ICO?

V poslednej dobe sme neraz počuli o podvodných ICO a o tom, že rastú ako huby po daždi. Veď niet sa čo čudovať! ICO ponúka rýchlu možnosť, ako prísť k finančným prostriedkom na realizovanie svojho biznisu. Bohužiaľ, nie každý v tejto oblasti je kompetentný a čestný. Mnohé ICO sú naozaj podvodné, vytvorené s cieľom rýchleho zisku a úniku z trhu. Iné zas doplatia na neskúsenosť a nepripravenosť svojich tvorcov. Preto je pre investora veľmi obtiažne zistiť, ktoré ICO sú perspektívne projekty, a ktoré zase nie. Pomocnou rukou by mal byť práve White paper, ktorý nám dáva obraz o tom kto, ako, a prečo daný projekt realizuje.

Napísať dobrý White paper nevie každý, preto sa pozrime na to, akoby mal vyzerať perspektívny a dôveryhodný biznis plán.

White paper = biznis plán

White paper by mal obsahovať nasledujúce časti:

  • popis problému
  • návrh riešenia a popis produktu
  • opis komercializácie tokenu (interakcia výrobku s ekonomikou a technické ustanovenia komercializácie)
  • členovia tímu
  • vydanie tokenu
  • a perspektívy do budúcna

Kto stojí za projektom?

Aj keď sa to nezdá, tak dôležitou časťou tohto dokumentu sú členovia tímu, hoci sa väčšinou spomínajú na konci. Skúsenosti a predchádzajúce úspechy týchto ľudí nám vedia veľa napovedať o tom, či sa ich projekt podarí. Rozumné je zamerať sa na projekty, ktoré sú pod vedením už známych mien z danej oblasti, alebo majú odporúčania od iných krypto expertov. Dôležité je aj profesné zloženie tímu a pozadie tejto formy. V prípade, že už tu máte pochybnosti o schopnostiach týchto ľudí, radšej sa danému ICO vyhnite.

Dôležitý je nápad!

V praxi sa často stáva, že tvorcovia ICO majú iba ideu a perfektne navrhnutý ICO predaj, reklamu, pričom reálny produkt ešte ani neexistuje. V takom prípade tu tiež niečo smrdí a zaváňa to podvodom. Investovať do niečoho, čo ešte ani neexistuje je dosť riskantné. Správny tím a White paper prinášajú už reálny produkt, ktorý je zameraný na určitých používateľov a má konkrétnu stratégiu rozvoja. Ak má projekt už vybudovaný nejaký ten ekosystém a používateľov, zvyšuje to šance tokenu na prežitie a úspech.

Dobrý nápad je na nezaplatenie. Tvorcovia sa najskôr pozrú na trh a buď natrafia na problém, ktorý treba riešiť alebo pri troške šťastia nájdu dieru na trhu a prídu s novým nápadom. Ďalej nasleduje zložitá technická časť, kedy vývojári spoja problém s blockchain technológiou a vytvoria produkt, ktorý by mal osloviť konkrétnych používateľov. Následne bude ponuka ICO zameraná práve na tých, ktorí budú motivovaní k zakúpeniu ICO tokenov na podporu a realizáciu projektu.

Dôsledne si prečítajte opis produktu a zamyslite sa, či je reálny, má potenciál do budúcna a či dokáže osloviť veľké množstvo ľudí. Nanešťastie sa často stretávame s úbohými kópiami už pred tým vytvorených White paperov.

Obrázok zobrazuje časť zo Satoshiho Bitcoin White papru

A čo s vyzbieranými prostriedkami?

Investorom by malo byť už od začiatku jasné, načo budú ich prostriedky použité a čo s nimi tvorca ICO plánuje urobiť. V dnešnej dobe je veľa ICO projektov, ktoré spomínajú „priemyselné konzorciá“, neziskové jednotky alebo udalosti súvisiace s rozvojom priemyslu. Takéto sľuby môžu viesť k podozreniu, že členovia tímu plánujú utratiť peniaze nielen na svoj produkt, ale taktiež na niečo iné, možno i na svoje vlastné potreby. Počas nedávnej Blockchain Day Online konferencie vysielanej z Kyjeva, mnohí krypto experti apelovali na tvorcov ICO, aby túto úlohu brali vážne a zodpovedne. Prízvukovali, aby sa po prvotnom ICO predaji nestiahli, nestagnovali, ale naopak, aby sa neustále venovali svojmu produktu a jeho vývoju. To sa ľahko povie, ťažko ale splní.

ICO – Kedy? Koľko?

Informácie o tokene sú detailne opísané počas jeho ponúkania na burze. Ak tomu tak nie je, asi nejde všetko ako by malo. Zverejnené by mali byť počty tokenov v predpredaji, ak je ich počet obmedzený. Ďalej sa oznámi oficiálny dátum spustenia predaja tokenu na trhu, prvotná cena, prípadne spôsob akým bola táto cena stanovená.

A čo bude ďalej?

Neoddeliteľnou súčasťou White paperu okrem detailného popisu produktu a použitej technológie, je budúci plán vývoja, tzv. „Road map“ projektu. Teoreticky by mal projektový tím predstaviť podrobný pracovný plán na najbližších 12 až 18 mesiacov, vrátane spustenie beta verzie. V prípade, že niektoré z bodov na road map sa už uskutočnili, je to len a len výhoda pre daný projekt, pretože už má na čom stavať svoju dobrú povesť.

Odporúčame, prečítať si jeden z úspešných White paprov pred tým, než siahnete po novom, neznámom. Človek tak asi najlepšie pochopí ako vysoko je nastavená latka, a na čo sa treba zamerať. Majte však na pamäti, že ani skvelý White paper nepomôže zlému projektu.

Pre ďalšie čítanie vrelo odporúčame:

Zdroj: smilebright.media



Zaujímate sa o dianie okolo kryptomien a chceli by ste sa podieľať na tvorbe obsahu KryptoPortalu? Kontaktujte nás pomocou kontaktného formulára!

Páčia sa Vám naše články a príspevky?
Podporte nás a prispejte tak k rozvoju Vášho obľúbeného informačného média. Ďakujeme!

ETH: 

0xa3B90C2d50B79Eaf466Ca3f2080fD15E0764c5A3

BTC:
15wVejhngqJbGrYhu9fF9ydKaNYSSHwWJd

loading...